Alweer 2 weken in South Africa! - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken in South Africa! - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Alweer 2 weken in South Africa!

Door: yvonne michels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 September 2011 | Zuid-Afrika, Blouberg

Hallo allemaal !
Hoe is het daar in Holland?
Ik zal beginnen over het vorig weekend, wat weer een super leuk weekend was. We gingen met 34 studenten een weekendje naar Hermanus. Dit is een mooi plaatsje waar je walvissen kunt zien. Met een toeristische route zijn we er naar toe gereden en dit was erg mooi! Onderweg zijn we gestopt om pinguïns te zien. Het waren er echt super veel en het was leuk om te zien, maar ze stonken wel dus na 5 min hadden we het ook wel weer gezien. Na 2 uur rijden kwamen we natuurlijk als laatste aan bij onze herberg, waar we dit weekend zouden verblijven. Nadat we onze spullen op de kamers hadden gelegd, gingen we het dorpje is verkennen. Hier hebben we 3 meiden leren kennen. Het was erg gezellig dus we gingen is met ze 6en naar de walvissen zoeken, na een tijdje nog geen gezien te hebben, gingen we maar terrasje pikken. Hierna zagen we dat veel mensen foto’s aan het maken waren dus waarschijnlijk zou er een walvis te zien zijn. Wij er ook naar toe en ja hoor 2 walvissen gezien. Maar ze waren best ver weg dus je zag alleen maar een zwart plakkaat op de zee.
Uiteindelijk weer terug gekomen bij de herberg zijn we met de andere studenten gaan kletsen. Om 8 uur kregen we Afrikaans eten. Rijst met wortels, aardappels, nog wat rare groente en bot met wat kip eraan. Dit was niet zo lekker maar goed, ik moest het toch maar op eten. We zijn de hele avond bij de herberg geweest, daar hebben we wat gedronken bij het kampvuur of in een schuurtje. Het was erg gezellig, om 12 uur hebben we ons bed opgezocht want de volgende dag moesten we om half 7 op om naar de haaien te gaan. Helaas was dit geen groot succes want de boot bewoog erg veel door de golven en was meer dan de helft zeeziek, ik ook. We waren met 28 man op de boot en 20 ervan hebben moeten kotsen. We wisselden elkaar af om over de reling te hangen en alles er uit te gooien. Na een tijdje zag ik dat al paar mensen in de kooi waren geweest om de haaien te spotten, dit wilde ik dus ook. Met veel moeite heb ik mijn strak duik pakkie aangetrokken en was ik er ook klaar voor om die kooi in te gaan, of ja klaar voor ik voelde me nog steeds erg beroerd. Maar ik moest en zal die kooi in gaan. Toen ik eenmaal die kooi in was, was het erg wennen aan het koud water. Een man die boven op de boot stond riep als er een haai aan kwam en dan ging je onder water om de haai te zien. De haai was erg groot en zwom echt heel dicht bij de kooi! Een keer zelfs dat de vin van de haai onder de kooi kwam precies waar mijn voeten stonden en dat ik ze gezicht super goed kon zien! Dat was echt super gaaf!
‘S middags gingen we quad rijden door een olijvengarde. Het was echt heel leuk en super mooi om tussen die olijvengarde en de bergen te rijden. Helaas was dit ook niet 100% geslaagd want er waren 3 ongelukjes gebeurd. Twee jongens die tegen een boom aanreden en een meisje die ook tegen een boom aan reed en hierdoor ervan afviel en de quad op haar kwam. Ze had hierdoor een shock en wist alleen nog hoe ze heette en wanneer ze jarig was. Helaas kan ze nu nog steeds niks meer van die dag herinneren maar is verder alles goed gekomen.
’S avonds hebben we gebbqd en zijn we nog met 15 man uitgeweest. We hadden een gezellige tent gevonden met top 40 muziek. Het was dan ook een leuke avond geworden! Om 12 uur was er een huisgenoot jarig dus dit hebben we ook meteen gevierd. De volgende dag hebben we onze spullen gepakt, gegeten en de toeristische route terug genomen naar ons huisje. Ondertussen zijn we een keer gestopt omdat het zo mooi was. Je keek uit op een blauwe zee, bergen om je heen, het was gewoon prachtig om te zien. En net toen wij daar stonden zwommen 6 dolfijnen in de zee. Dit maakte het natuurlijk nog mooier! ‘S avonds hebben we de verjaardag van ons huisgenoot nog gevierd en op tijd te bed na een zwaar weekend.
Maandag begonnen we weer met stage. Ik had er geen zin in want er waren veel onduidelijkheden voor ons. We moesten al les gaan geven maar wisten helemaal niet hoe en hoe we de kinderen stil moesten krijgen. Ik heb deze week alles op me af laten komen en geprobeerd zoveel mogelijk duidelijk te krijgen. Dit is goed gelukt. De komende 4 weken ga ik op maandag, dinsdag en donderdag ochtend naar onder die brug om les geven. Hier zijn de kinderen erg vies en hebben geen opvoeding gehad. We beginnen dan ook elke ochtend met neus snuiten, handen en gezicht wassen. Maandag gaan we ze van top tot teen wassen. TLC is heel gelovig dus ze beginnen elke dag met bidden en voor het eten wordt er ook gebeden. Dit is wel grappig want het lijkt op het Nederlands. Na het wassen gaan de kinderen in het schrift werken. Dit is voor hun wel lastig want ze hebben heel weinig concentratie. Hierna krijgen ze nog gezamenlijke les. Als ze dit goed hebben gedaan dan gaan we iets leuks doen. Om 12 uur krijgen de kinderen eten. Wij gaan daarna weer terug naar TLC.
Elke middag gaan wij naar een ander settlement toe om activiteiten met de kinderen te doen en om eten uit te delen. Deze activiteiten mogen we zelf verzinnen. Er is veel verschil tussen de settlementen. Bij de een is het zuiverder dan bij de ander en je merkt ook veel verschil tussen de kinderen.
We hebben woensdagochtend in de bieb gezeten om ideeën op te doen voor activiteiten en om les te geven. Hierna zijn we de straat op gegaan om met de straatmensen een praatje te maken. Op een gegeven moment stonden we te buurten en kreeg een man van 30 ruzie met een jongen van 17. De man schopte de jongen en ze begonnen te schreeuwen naar elkaar. We wisten niet wat er gebeurde want wij verstaan geen Afrikaans. Ik was hier wel van verschoten. In de middag hadden we van Colleen uitleg gekregen over straatkinderen. Dit was erg interessant. Toevallig kwam er toen een jongen aangelopen die nu 2 maanden op straat leeft en 17 jaar oud is. Hij had van te voren lijm gesnoven en dit was goed te zien. Hij moest aan ons laten zien hoe hij dit deed. Het was erg indrukwekkend. Deze jongen komt de komende tijd naar TLC toe en dan gaan we hem helpen want hij heeft veel problemen.
Vanochtend hebben we een training gehad over hoe je mishandelde kinderen herkent en hoe je deze kinderen kunt helpen. Ook dit was weer erg interessant. Het was wel lastig om de hele tijd mijn aandacht erbij te houden want we waren gister avond op stap geweest om 12 uur Lizet ze verjaardag te vieren. Het was weer is een super leuke avond en dit hebben we vanmorgen allemaal wel geweten. Vanmiddag heb ik lekker liggen slapen in het zonnetje en taart gegeten op Lizet ze 19e verjaardag. Natuurlijk gaan we dit vanavond ook nog vieren en gaan we daarna weer naar Kaapstad toe om uit te gaan.
Jullie horen het wel weer, ik heb het hier nog erg naar me zien en heb veel plannen om te gaan ondernemen. Ik ben benieuwd hoe volgende week stage is want dan mogen we onze programma’s gaan uitvoeren.

Groetjes uit het zonnige Blouberg !

Ps. ik zet mijn foto's op facebook want het duurt erg lang om ze hier op te zetten.

• 17 September 2011 - 16:03

Kristel:

Heeeee!!

Leuk om weer iets te horen! Wow hoe kan je dat allemaal meemaken in zo'n korte tijd? echt super veel en super leuke dingen man! Vannacht om 12 uur gaan wij lennie dr verjaardag vieren, dus dat komt ook wel goed!

Veel plezier nog!!

• 17 September 2011 - 17:00

Ingrid :

Wat leuk om weer je verhaal te lezen!! Ik hoor het je ook helemaal vertellen hihi . Super dat je het zo naar je zin hebt! Het is nie nix wat jij daar allemaal meemaakt!!
    Ik blijf je volgen en kijk er alweer naar uit om je volgende verhalen te lezen.
    Have fun tonight en succes deze week!!
    You can do it.

• 17 September 2011 - 17:29

Marly:

Yvonne, je beleeft echt een toptijd daar dat zie/lees ik wel! Echt fijn dat je het daar zo naar je zin hebt en het lijkt me een heel leerzame en interessante stage want wat je daar allemaal te zien krijgt...
    Geniet nog van alles wat je te wachten staat en we zullen er vanavond een (of meer) op je drinken!!!

• 17 September 2011 - 17:40

Angelique Aldenzee:

Hoi Yvonne
    We hebben je verhalen gelezen. Wat heb je al veel meegemaakt en gedaan in zo'n korte tijd.
    Geniet ervan en we laten gauw weer iets van ons horen.Veel succes met je stage.Doei.
    Groetjes Angelique,hans,Kim,Rozan,gert en Wout

• 17 September 2011 - 17:40

Pap:

Je hebt weer heel wat onder nomen meid maar dat is ook harstikke interresant voor jou maar ook voor ons nu komen we ook wat van zo*n wereldtje te weten. Maak er maar een mooie stage yvonne de groeten xxxx

• 17 September 2011 - 21:12

Loek En Tante Tonnie:

Hoi Yvonne,

wat een belevenissen voor een meisje van 18 jaar!
    Mogen wij toch wel blij zijn dat ons wiegje op dit plekje van de aardbol heeft gestaan!
    Nog proficiat voor je vriendin Lizet haar verjaardag.
    Jullie maken vast nog een hele fijne, interessante tijd samen door als ik dit zo allemaal al lees!
    We "horen" elkaar vast wel weer,
    lieve groetjes ome Loek en tante Tonnie.

• 18 September 2011 - 12:05

Heidi:

Hee Yvonne! Klinkt goed allemaal jouw verhalen! Echt super tof! Geniet maar lekker daar! En heel gaaf om al je verhalen te lezen!
    Enne... we missen jou wel bij 't volleyen hoor...
    Liefs Heidi

• 18 September 2011 - 12:43

Marjon En Dirk:

heeee yvonneke
    super verhaal weer, echt gaaf.! jij vermaakt je daar wel. ben weer benieuwdd naar je volgende verhalen. Wij zijn lekker aan het ontkateren, was ook weeer een vette avond.
    meid geniet ervan
    heel veel kussjes,, x

• 18 September 2011 - 13:07

Lennie:

haaa yvonneke,

klinkt echt heel gaaf en lijkt me ook echt super interessant wat je allemaal leert daar! echt top!
    geniet ervan en zo te horen hoeven wij niet mee een pilsje op jou te vatten wat je pakt er zelf al genoeg;) haha

mijn verjaardagsfeestje was weer goed geslaagd, van 3 uur tot 3 uur :d haha.. nog veel plezier en heel veel succes!!

xxxxx

• 18 September 2011 - 14:34

Mam:

Hee Yvonne ik zat al op je verhaal te wachten prachtig hoe je dit ervaart en schrijft Wees voorzichtig tot gauw
    groetjes en kusjes

• 18 September 2011 - 14:45

John:

Hee Yvonne
    Super wat je afgelopen week gedaan hebt succes deze week onder de brug
    met die kinderen groetjes

• 19 September 2011 - 09:13

Ilse:

hee meid,
    Kei fijn dat het leuk en ook interessant is.
    Hopelijk komt er vanaf deze week wat meer duidelijkheid voor je.

xxxx

• 19 September 2011 - 09:13

Ilse:

hee meid,
    Kei fijn dat het leuk en ook interessant is.
    Hopelijk komt er vanaf deze week wat meer duidelijkheid voor je.

xxxx

• 19 September 2011 - 11:37

Romy:

Ha Yvonne,
    Wat een gave verhalen, je vermaakt je goed zo te lezen! Geniet er maar goed van want voor je het weet ben je weer thuis!
    Groetjes!

• 23 September 2011 - 10:23

Nancy:

heee meid, klinkt weer leuk daar ! je besteed je weekenden in elk geval goed, zodat je optimaaaal kan genieten ! ik heb vanmorgen mijn rijbewijs gehaald duss vanavond is er reden voor een feestje hier. heeeel veeel plezier nog daar ! dikke kuss

• 02 Oktober 2011 - 08:23

Marjo(mam Van Nancy):

Hoi Yvonne
    Wat leuk om te lezen hoe jij het daar in ZA hebt. Je maakt nogal wat mee zeg. Ook is het interessant om te lezen hoe jullie je stage doen en ervaren. Verder heel veel groeten van mij en ook van Leo.

• 02 Oktober 2011 - 20:17

(Tante) Will :

Hoi, Yvonne
    Leuk is dat toch zo je te kunnen volgen in je loopbaan van je leven.
    Het zal je levens ervaring wel opleveren. Geniet met volle tugen ervan, de tijd is zo voorbij.