Hallo allemaal - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Hallo allemaal - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Hallo allemaal

Door: yvonne michels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Blouberg

Hoe is het in het warme Holland? Alles nog vol te houden zonder mij ??
Met mij gaat het heel goed. Ik vermaak me hier uitstekend!
Stage is erg leuk. Wel zijn er ooit min punten, dat we niks te doen hebben of dat onze stagebegeleider niet altijd even aardig is maar de leuke dingen overtreffen! Ik ben de afgelopen 2 weken op maandag, dinsdag en donderdag ochtend naar de settlement onder die brug geweest. Hier heb ik samen met Lizet les gegeven tot half 1 aan 5 kinderen van 4 tot 6 jaar oud. We maken zelf de programma’s. We hebben erg veel structuur erin want dit hebben de kinderen wel nodig. De kinderen zijn erg vies, hun gezicht zit onder opgedroogd snot en ze hebben grootste deel van de dag een snotneus, de haren stinken, ze hebben rotte tanden, hun kleren zijn kapot en vies en de kinderen komen vaak naar school zonder schoenen, dan sturen we ze terug om schoenen aan te trekken. Ook plassen en poepen de kinderen overal. Deze week had een meisje in de broek geplast en bleef gewoon zitten of er niks aan de hand was. Wij beginnen elke ochtend met handen en gezicht wassen en neus snuiten. Ook zijn Lizet en ik bezig om de kinderen te leren tanden poetsen, dit doen we ook elke ochtend en hopen we dat de tandjes van de kinderen nog te redden zijn. De kinderen komen ook vaak binnen zonder schoenen aan en dan sturen we ze terug om schoenen aan te trekken. We communiceren met de kinderen door simpele Nederlandse woorden te gebruiken bijv. ga zit, vinger op je lip, kijk en luister. Dit verstaan ze goed maar als we dingen willen uitleggen wordt het al lastiger, dit doen we dan vaak met een voorbeeld. Ook zijn ze hier erg gelovig dus beginnen we met de bijbel voor te lezen. Hierna geven we eerst gezamenlijke les en gaan de kinderen daarna in zijn schrift werken. Als dit klaar is gaan we een spelletje buiten doen, puzzelen, knutselen of een boekje lezen. Om 12 uur gaan we eten en daarna mogen ze gaan. Ook hebben we buiten bij de educare een strafstoeltje staan, dit betekent als iemand niet luistert dan zetten we hij of haar op de stoel. Hier moeten ze paar minuten op blijven zitten en daarna ze excuses aanbieden. Dit werkt bij sommige kinderen heel goed maar bij een meisje niet. Zij blijft even zitten en als ze ziet dat wij niet kijken dan gaat ze naar huis of zich verstoppen, maar we zetten haar elke keer weer gewoon terug tot dat ze sorry heeft gezegd. Volgende week beginnen we met het beloningssysteem dit betekend als iemand bij een spel of werkje goed ze best heeft gedaan dan krijgt hij of zij een ster. Heeft iemand 3 sterren op een ochtend gehaald krijgen ze een sticker. Hopelijk gaat dit ook goed werken en kunnen we dadelijk steeds beter les gaan geven. Afgelopen donderdagochtend hadden we alleen maar leuke dingen gedaan want de kinderen hebben deze week vakantie. We hadden de kinderen gesminkt en ze hadden koekjes versierd. Het was echt een hele leuke en gezellige ochtend. Ik heb ondertussen al een band opgebouwd met de kinderen. Elke keer als wij aan komen rijden dan staan de kinderen al bij de auto en roepen ze Yvonnaaa. En als ik dan uitstap wordt ik geknuffeld. Dit is natuurlijk super leuk om de dag mee te beginnen. Ook als wij gaan wordt er enthousiast gezwaaid, erg leuk!
Elke middag gaan wij naar een andere settlement. Daar doen we met de jeugd en met de kinderen spelletjes of geven ze informatie over belangrijke dingen zoals anticonceptiemiddelen, aids, kanker of andere ziektes. Vorige week hebben we een hindernisbaan gedaan met de jeugd, ze waren erg enthousiast en fanatiek. Maar het is voor de kinderen wel lastig om samen te werken of elkaar te helpen. Met de kinderen hebben we koekjes versierd, dit was erg leuk. Ze mochten zoveel koekjes versieren als ze wilde dus dat werd ook gedaan. Afgelopen week heeft de jeugd kaarten gemaakt en de kaart moesten ze aan iemand geven van wie ze hielden, het waren erg leuke kaarten geworden.

Op woensdagochtend werken we met de straatkinderen/mensen. Het is heel verschillend hoeveel er zijn, dit komt omdat ze niks verplicht zijn. Ze komen naar TLC om ze leven te verbeteren. De meeste zijn jongens tussen de 16 tot 35 jaar oud. Dus ooit is het wel raar dat ik de begeleider ben maar wel een van de jongste. Er leven meer jongens dan meiden op straat, heel soms komt er een meisje maar dat is niet vaak. De jongens leven en slapen op straat. Ze zitten aan de drugs, stelen, bedelen of verdienen geld met sex. Ik ben vanmorgen met twee jongens naar een tuberculose kliniek geweest onder tussen in de auto hebben we zitten buurten. De jongens beddelen voor geld en zeggen dat ze er eten van halen maar 9 van de 10 keer halen ze er drugs van. Dus dan merk je weer dat je nooit geld moet geven want dit komt niet terecht waar je het zal willen. Met de straatmensen praten we vooral veel over hun leven, wat ze willen veranderen en wat ze willen in de toekomst. Ook moeten ze zich zelf uiten dit doen we door dramaspellen met hun te doen. Het is erg heftig om de verhalen te horen van de jongens wat hun allemaal al mee hebben gemaakt en wat hun reden is dat ze op straat leven. Veel van hun zijn op straat gekomen omdat de ouders aan de alcohol zaten, ouders zijn overleden of thuis veel ruzie hadden.
Dit is hoe mijn stage gaat maar nu over naar mijn vrijetijd. Iedereen kookt een keer in de week en daarna doen we gezamenlijk de afwas. In de avond kijken we een film, werk ik aan school of gaan we een cocktail drinken. Ook ga ik paar keer in de week hardlopen bij de zee, dit is moment waar ik elke keer weer van geniet, dat ik in Zuid Afrika zit.
De weekenden zijn hier erg leuk en vliegen voorbij. Vorig weekend hadden we een relaxed weekendje, lekker in de zon liggen bakken achter in de tuin of op het strand als ondertussen de jongens aan het surfen waren. Op zondag zijn we naar Muizenberg gegaan en heb ik daar een uurtje gesurfd. Het ging redelijk goed en het was erg leuk.
Afgelopen weekend hebben we een TOP weekend gehad! Vrijdag zijn Lizet, Simone en ik Kaapstad in geweest. Daar hebben we natuurlijk geshopt en wat rond gekeken. ‘S avonds hebben we met onze huisgenoten een kroegentocht gedaan in blouberg. We hebben 3 kroegen gehad en zijn uiteindelijk weer terug gegaan naar de eerste. Het was een erg gezellige avond en het eindigde op een zatte boel. Dus zaterdagochtend hebben we eerst uitgekaterd en hebben we daarna een taxi gebeld om naar een wijnproeverij te gaan. Hier stond buiten een grote tent en in de tent speelde er een bandje. Maar eerst ben ik begonnen met wijn leren drinken. Dit was nog niet zo makkelijk met mijn kater. Maar goed na toch wat verschillende wijntjes hebben geproefd, hebben we 2 flessen wijn gekocht en zijn we aan de lange tafels gaan zitten. Al snel was het erg gezellig en ja hoor na paar glaasjes wijn vond ik het erg lekker dus er volgden meer. Het bandje was erg goed dus de sfeer hing er wel. Er stonden mensen op tafels en er werd flink gedanst. Eenmaal thuis aan gekomen hebben we met ze alle gebbq en hierbij hebben we de sfeer door gezet en zijn we gaan dansen. Na een tijdje hadden we een bootje in het zwembad gedaan en ja hoor uiteindelijk lagen wij er ook allemaal in. De volgende ochtend zijn we vroeg op gestaan, eerst alle puinzooi opgeruimd en daarna zijn we de auto in gestapt om de WestCoast route om de Tafelberg te rijden inclusief de Chapman‘s Peak route.Dit was een super mooie route, we reden vaak over een weg dat echt langs de zee lag op een berg, erg mooi dus. We kwamen langs paar havens waar zeehonden waren. We zijn bij veel mooie plaatsen gestopt om te genieten van het prachtige uitzicht. Uiteindelijk zijn we bij Simon’s town een terrasje gaan pikken en dit was ook weer erg gezellig. Thuis aangekomen hebben we eten bij de Indonees restaurant besteld, dit was de eerst keer voor mij maar ook meteen de laatste keer. ‘S avonds hebben we foto’s uitgewisseld en naar bed want we waren wel moe van zo’n top weekend!

Verder ga ik woensdag naar Coldplay!!! Daar heb ik natuurlijk super veel zin in! En we gaan dit weekend een weekendje weg naar stellenbosch, dit is een studentendorpje met veel wijngardes. Dus dat zal ook wel weer een feest worden.
Nu weten jullie ook weer iets meer van mijn leventje hier. Genieten jullie nu nog maar allemaal van het zonnetje want voor je het weet is die vertrokken naar mij :D

Groetjessss
Mijn foto’s staan op deze site: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.155642647857862.40830.100002363838379&l=c80aa42bc0&type=1

  • 03 Oktober 2011 - 20:58

    Janne:

    hee Yvonne,

    Wat klinkt dat als een een super ervaring daar in Zuid-Afrika. Niet alleen de stage maar zo te horen kan je ook goed genieten van de weekenden! Tof man!

    Vorige week zaterdag hebben wij onze eerste overwinning geboekt op Grashoek, 3-2!
    Komend weekend gaan we weer ons best doen, maar natuurlijk gaan we weer winnen!

    Tot hoor eens en geniet ervan!

  • 03 Oktober 2011 - 22:58

    Tante Tonnie:

    Hoi hoi Yvonne,

    petje af voor jullie!
    Ook al lees ik dat het er niet altijd even "fris" is wat jullie doen, genieten jullie volop!
    Heel leuk om je foto's te zien,
    het zijn wel dotjes van kindertjes Yvonne!
    Nog een fijne tijd en tot de volgende keer!
    Stuur je wel de zon weer een keertje naar onze kant?
    Groetjes van ome Loek en tant Tonnie.

  • 04 Oktober 2011 - 06:59

    Lennie:

    haa yvonne,

    echt super tof wat je allemaal doet! ik ben echt vet jaloers ;)
    geniet maar veel van de zon, ook voor mij, want vanaf vandaag verdwijnt de zon hier weer :(
    coldplay :O ik kom serieus langs, ik bestel dalijk mijn vliegticket haha
    wel fijn dat je een leuke groep jongeren om je heen hebt en dat je allemaal leuke dingen doet naast je stage!

    nog heeeeel veel plezier en vat af en toe ook nog een pilsje;)

    xxxxx

  • 04 Oktober 2011 - 08:22

    Anne:

    Yvonneke,

    Wat een super verhaal weer zeg! Als ik het zo lees vermaken jullie je goed en gaat de tijd ook heel snel. Stage is ook heftig zeg maar ik denk dat je er wel veel van leert. Wat mis ik je in de klas zeg, nou heb ik mijn maatje niet meer haha maar komt goed! En mis je je vriendje al? vast wel maar goed dat de tijd snel gaat. Zoals ik lees is het stappen ook heel leuk, en whaaat COLDPLAY, die zijn zo goed! heel leuk om de verhalen te lezen.

    Nog heel veel succes en geniet er vooral van, de groetjes aan Lizet en we zien elkaar snel weer.

    X Anne

  • 04 Oktober 2011 - 10:53

    JOHN:

    Hoi Yvonne super wat je doet en ook super gezellig tot over 2 weken dan kom ik mee feesten groetjes

  • 04 Oktober 2011 - 10:59

    Hee Yvonne:

    Wat een ervaring zeg fijn dat jullie zo ondernemend zijn behalve dan met de drank meid geniet ervan groetjes

  • 04 Oktober 2011 - 11:02

    Tante Will:

    Het is toch een leuke ervaring die je op doet. Heropvoeden gaat toch niet van zelf zoals ziet, het is veel tijd en geduld hebben, maar dan komt er ook resutaat. Het is toch leuk dat je de ervaring van huis uit kunt meenemen.
    Geniet ervan.

  • 04 Oktober 2011 - 14:25

    Kristel:

    heeee!

    echt super super mooie leuke foto's man! en het klinkt alsof je het super naar je zin hebt daar, fijn! En inderdaad moet je niet vergeten om bier te drinken, want voor je het weet kan je het niet meer haha!

    verder valt hier niet zo heel veel te beleven, zaterdag dan themafeest in bakel, jaren 80 is het thema dus daar heb ik wel zin in. we zijn met 9 man van onze groep dus is wel leuk! maar jou weekenden zijn ook super leuk, fijn want dan vliegt de tijd voorbij volgens mij!

    geniet er nog maar van meid en tot snel!


  • 04 Oktober 2011 - 15:38

    Elvira:

    Heee Yvonneee!

    Wowwww wat een ervaringen en wat een leuke verhalen. Super om te lezen!
    Zo te horen heb jij een hele fijne tijd daar in Zuid-Afrika en de zon heb je idd van ons af genomen want bij ons is de herfst vandaag officieel begonnen! het goede weer heeft ons verlaten :( :(

    nog heeeel veel plezier meid en als je thuis bent gaan we ook een wijntje drinken haha!

    XX

  • 04 Oktober 2011 - 19:24

    PAP:

    Zo te lesen wordt je nog een echte kindervriend ( was je al) fijn datje er zo van kan genieten je maakt wel meer mee als bij mij in de werkplaats maar ja daar is het ook om gegonnen geniet er maar van we horen wel weer doe lissette ook de groeten doei xxxxxxxxxx

  • 05 Oktober 2011 - 08:40

    Karlijn Mooren:

    Klinkt super, Yvonne!
    Wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt en al deze ervaringen op doet!
    Succes en heel veel plezier!

    Groetjes,
    Karlijn Mooren

  • 05 Oktober 2011 - 14:37

    Dian:

    wow best heavy dat die kinderen niet eens weten hoe ze hun tanden moeten poetsen enzo! maar inderdaad wel echt een super ervaring!
    wel echt leuk dat je in de weekenden goed uit kunt gaan en ook flink kunt genieten ;)

    t warme nederland kunnen we gedag zeggen want t gaat hard afkoelen nu en hebben weer lekker buitjes regen gehad, maarja hoort bij de herfst he! dus geniet nog maar heerlijk van je zonnetje, want als jij terugkomt dan vriest t waarschijnlijk hier heel hard!

    we gaan dit weekend flink op je prooosten en fijn om te horen dat het zo goed met je gaat!

    xxxx

  • 05 Oktober 2011 - 17:00

    Mathilda Willems:

    Met enorm veel plezier lees ik je reisverslag. Wat een avontuur! Heel wat anders dan dit kleine, geregelde Nederland.

    Ik wens je nog veel plezier en geniet van Cold Play, vooral blijven schrijven.

    groetjes Mathilda Willems.

  • 05 Oktober 2011 - 18:56

    Angelique Aldenzee:

    Hoi Yvonne,
    Wat heb je al veel gedaan en meegemaakt. Geniet ervan. Rozan gaat zondag weer met jullie John limonollen. Ze hebben er veel zin in. Yvonne geniet daar nog in Africa en laat de zon ook nog eens hier komen, want bij ons wordt het weer een stuk minder warm. Groetjes Angelique, hans, Kim, Rozan, Gert en Wout.

  • 05 Oktober 2011 - 19:32

    Carla, (van Lizetje):

    Hej Yvonne,
    Leuk dat jullie het met elkaar zo naar de zin hebben en vanalles ondernemen. Ik kijk er reuze naar uit om jullie binnenkort te zien.
    Hopenlijk mogen we ff mee naar jullie stageplaatsen. Pas je een beetje op Lizet ;-). Volgens mij leeft die zich helemaal uit. Nog heel veel plezier de komende weken. Groetjes

  • 07 Oktober 2011 - 12:50

    Anja Wilma:

    hoi Yvonne fijn dat je er goed naar je zin hebt
    bedankt voor de kaart voor oma dit vond ze leuk
    wat kun je goed reisverslagen maken
    we genieten er van
    groetjes anja peter en wilma

  • 09 Oktober 2011 - 16:25

    Ome Jan En Tante Kea:

    Yvonne wat heb je al veel meegemaakt. Geniet ervan. We wensen je nog veel plezier toe.
    Ome Jan en tante Kea

  • 11 Oktober 2011 - 10:15

    Sjanet Admi Welzijn:

    Hallo,
    Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin. Veel plezier.
    Zou je svp de deelnemersverklaring kunnen tekenen en terug scannen voor verwerking. ( zie je mail )
    Bedankt.

  • 15 Oktober 2011 - 06:10

    Alda Van Den Elsen:

    Hoi Yvonne,
    Wat kun jij mooi schrijven zeg!
    Is wel heel erg indrukwekkend.
    Je hebt al veel ervaring op gedaan. Wens je nog een heel fijne tijd daar, en geniet van de komst van jullie mam en John!
    groetjes, Alda

  • 22 Oktober 2011 - 21:21

    Dorothé:

    Ik hoor alleen maar van je vader hoe geweldig hij het vindt,daarom heb ik je verslag gelezen. Erg leuk geniet er van , tijd vliegt om.vele groeten, uit het zwembad in venray.

  • 28 Oktober 2011 - 17:20

    Noor Groenen:

    Hi Yvonne,

    Lekker uitgebreid verslag zeg, superleuk :-) Fijn om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben! Geniet van iedere dag, want time flies....;-)

    Veel groetjes voor jou en Lizet,

    Noor Groenen

  • 22 November 2011 - 15:20

    Leentje:

    dit is zoo gaaf allemaal..
    ik ben jaloers en wil er ook vort heen maar ook mis ik je.. voelt wel echt gek.. maar ja, je moet er lekker van genieten en lekker gek doen!
    het is nog maar even haha..
    have fun en geniet !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 19856

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 12 Februari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Zuid Afrika

Landen bezocht: