Slingeren in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Slingeren in de jungle! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Slingeren in de jungle!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo koude Nederlanders!

Als eerste bedankt voor jullie leuke reacties. De eerste maand zit er al weer op. Na een maand ben ik redelijk gewend aan de temperatuur, in zoverre dat je kan wennen. Heb ik goed spul gevonden tegen de muggen. En ben ik erachter gekomen dat ik het uitgangsleven in Nederland niet hoef te missen. Elk weekend worden er feesten georganiseerd en zijn er kroegen waar je helemaal los kan gaan. Ook heb ik me eerste trip naar de jungle er op zitten.

Met 11 meiden, 3 gidsen en 1 slang gingen we op pad. Een gids had een tamme slang meegenomen, genaamd Bertje, hiermee konden we tijdens onze trip knuffelen (dit was toch best wel eng). We begonnen met een zip line in Berg en Dal. Met 55km per uur slingerde ik door de jungle en over de Surinaamse rivier. Dit was heel gaaf! Daarna gingen we door naar onze slaapplek. Tussen de goudmijnen werden onze hangmatten opgehangen. ‘s Avonds hebben we bij het kampvuur liedjes gezongen samen met de lokale bevolking (Marrons). De volgende dag zijn wij de goudmijnen in gegaan. Hier moeten de Marronse mannen erg hard werken. Zij wonen daar in soort van tenten en zien hun familie nauwelijks. We hebben gezien hoe ze het goud vinden. Ik heb hier ook even mee mogen helpen, maar helaas is het mij niet gelukt. Daarna ging het dan echt gebeuren, we gingen de jungle in! Dit was zoooo vet! Boven op de jeep genoot ik van de dieren en de mooie uitzichten! Gestopt bij een klein stromend plasje om jezelf te wassen. Uiteindelijk kwamen we bij onze slaapplek, wat was dit geweldig. Boven op de berg had je uitzicht op de hele jungle en dat met zonsondergang… Geweldig! ‘s Avonds zaten we weer om het kampvuur met een drankje en genoten we van de prachtige sterrenhemel. Deze nacht was geen luxe want we sliepen op de grond, maar door de sterrenhemel merkte ik hier niks van. Om 05.45 opgestaan om de zonsopgang te zien, ook weer geweldig mooi. Daarna nog maar even in bed (of ja op de grond) gaan liggen. De aapjes en vogels kwamen op deze vroege morgen ons al begroeten. Verder zijn we nog naar een ananasplantage, indianendorpje en Carolina geweest. Bij Carolina konden we bijkomen van de trip, lekker chillen in de hangmat en zwemmen in de Surinaamse rivier. Afgesloten met een rondje op de speedboot. Het was een super weekend. De jungle vond ik zo gaaf, dus dat ga ik zeker nog vaker doen.

Verder is mijn stage anders verlopen dan verwacht. Ik zou samen met Minouk naar Nieuw Amsterdam gaan, maar de schoolbus zat vol. Er werd tegen ons gezegd dat er waarschijnlijk leerkrachten af zouden vallen waardoor we de week erop konden beginnen. Dit was niet het geval, we zijn een week naar de Blijdschool geweest in Paramaribo. Op deze school heb ik kennis gemaakt met het Surinaams onderwijs. Ik was erg onder de indruk op de manier van lesgeven. Leerkrachten zijn autoritair en geven alleen klassikaal les. Dit betekend dat er geen aandacht is voor het individu. Het komt dan ook regelmatig voor dat de zwakkere leerlingen een aantal leerjaren blijven zitten omdat ze de klassikale uitleg niet begrijpen.
Afgelopen week ben ik mee geweest met Edukans. Dit is een organisatie uit Nederland, die samen met docenten het onderwijs in ontwikkelingslanden willen verbeteren. Op de Fred Murrayschool heb ik samen met een leerkracht uit Nederland geobserveerd in leerjaar 4 en 5. De observatie bespraken we met de leerkrachten en gaven wij hen tips om beter onderwijs te geven. In leerjaar 4 viel mij een jongen op, hij zat met zijn tafel richting de muur. Tijdens de klassikale uitleg deed hij niet mee, als hij moest gaan werken dan keek hij bij zijn klasgenootje en probeerde het over te schrijven. In zijn taalschrift stonden uiteindelijk alleen maar rondjes en paar getallen. In gesprek met hem kwam ik er achter dat hij geen Nederlands sprak en ook niet goed verstond. Dit is erg lastig als er in het Nederlands les wordt gegeven. Uiteindelijk bleek deze jongen van een andere school te komen. Hij kon nog niet lezen, schrijven of rekenen. De jongen was al een aantal leerjaren blijven zitten, want hij was 11 jaar. De leerkracht negeerde de jongen omdat ze niet wist wat ze met hem moest doen. We hebben de leerkracht tips gegeven over hoe zij deze jongen kan helpen. Verder hebben we aan het schoolhoofd door gegeven om te kijken hoe zij deze jongen kunnen helpen. Dit is helaas niet een jongen, maar dit komt regelmatig voor. Heel erg dat deze kinderen niet op hun eigen niveau kunnen leren.
Als het goed is begin ik morgen in Nieuw Amsterdam, ik ben benieuwd!

Ik hoop dat jullie weer genoten hebben van mijn verhaal, foto’s zijn te vinden op facebook.

Tot de volgende keer!

Liefs Yvonne

  • 27 Oktober 2015 - 08:49

    Anne Van Hees:

    Mooi verhaal weer, Yvonne.
    En heel herkenbaar allemaal. De jungle is fantastisch en de te beleven avonturen geweldig! :) Geniet ervan!!
    Jammer inderdaad, dat docenten nog niet weten hoe ze beter onderwijs kunnen bieden. Hopelijk staan ze open voor jouw frisse blik.

    Succes op de school in Nieuw-Amsterdam.

    xx

  • 27 Oktober 2015 - 10:53

    Kristel:

    Hee Yvonne!

    Wat gaaf man slingeren in de jungle! Is weer eens wat anders dan met de trein naar school.
    Mocht je toch nog goud vinden, dan weet je me te vinden ;)
    Hopelijk gaan de leerkrachten iets met jullie tips doen want dat is wel nodig zo te lezen.

    Geniet ervan!!

    Xx Kristel

  • 27 Oktober 2015 - 13:00

    Lennie Bankers:

    Hee Yfke!

    Wat mooi geschreven en wat mooi dat je bijdraagt aan het verbeteren van het lesaanbod! Ben trots op je!
    Ik moet zeggen dat de jungle mij ook erg gaaf lijkt, op de foto's in ieder geval wel!
    Ik kan wel eens met de gemeente Deurne gaan overleggen om hier ook ziplines aan te schaffen!

    Genoet ervan meid!
    xxxx

  • 27 Oktober 2015 - 15:12

    Maud :

    Wat leuk geschreven!
    Door jou enthousiaste verhaal en de geweldig mooie foto's kunnen we toch een beetje meegenieten van jou avontuur.

    Ben erg benieuwd hoe het deze week op stage verloopt, hopelijk kun je daar ook bijdrage aan het verbeteren van het onderwijs.
    Maar dat ga je ons vast volgende keer vertellen..

    Ik kijk uit naar de volgende mooie plaatjes en verhalen!

  • 27 Oktober 2015 - 20:03

    Liefste Zussie :

    Mooi verhaal weer.
    Tot over een paar weken
    Xxxx

  • 28 Oktober 2015 - 19:42

    Mam:

    Hee Yvonne,

    Mooi verhaal de jungle lijkt mij ook echt super.
    Ben benieuwd hoe je stage verloopt, of dat je iets kunt beteken voor die kinderen.
    Succes en geniet meid.

    Groetjes mam xxx

  • 24 November 2015 - 00:32

    Tonnie :

    Hoi Yvonne.
    Hoe ist
    heb je al bezoek van pap en Marjon
    dat is vast erg gezellig.
    jullie genieten hier samen denk ik. blijf op de hoogte van jouw belevenissen
    lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 19852

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 12 Februari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Zuid Afrika

Landen bezocht: