Het zit er allemaal weer bijna op.. Helaas ! - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Het zit er allemaal weer bijna op.. Helaas ! - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Het zit er allemaal weer bijna op.. Helaas !

Door: yvonne michels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 December 2011 | Zuid-Afrika, Blouberg

De tijd is aangebroken dat ik mijn laatste verhaaltje ga typen voor jullie. Natuurlijk begin ik weer met hoe mooi weer het hier wel niet is. De laatste weken is het de hele tijd rond de 20 tot 30 graden en bij jullie?? Ja jullie kunnen een bruine Yvonne terug verwachten.

Ondertussen zijn alle kerstmisparty’s achter de rug. We hadden een kerstmisparty bij het strand voor de straatmensen. Het was best apart om bij het strand met mooi weer en zonsondergang kerst te vieren, maar met een kerstmuts op en kerstliedjes was het zeker geslaagd. We hebben eerst met 80 straatmensen liedjes gezongen en gedanst. Hierna hebben we iedereen een warm maaltijd en een zakje met drinken en eten gegeven. Deze zakjes hebben we van te voren gemaakt op het erg Afrikaans. We hadden er 50 gemaakt maar toen kwam een collega ermee dat er ook nog een snoepje in moest dus allemaal opengemaakt en een snoepje ingedaan. Nadat we hiermee klaar waren konden we verder gaan met snoepzakjes maken, dachten we. Maar nee hoor mijn collega vond er toch nog te weinig inzitten en konden we alle snoepzakjes weer open maken want er moest nog een rol koekjes bij. Maar hierna zaten de snoepzakjes toch echt vol dus kon er gelukkig ook niks meer bij. Op de kerstmisparty was er een oude man bij die erg veel aandacht zocht bij de kinderen omdat hij alleen op straat leeft. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien dat hij met kerst echt opzoek was naar liefde te krijgen van andere mensen.
De kerstmisparty’s bij de settlement waren ook erg leuk. We begonnen met de kinderen te schminken. Hierna gingen we kerstliedjes zingen met de kinderen. En daarna gaven we alle kinderen een snoepzak, blikje frisdrank, een hamburger en een cadeautje. In het cadeautje zat vooral verzorging spullen, dit kunnen ze ook het meeste gebruiken.
Vandaag heb ik de laatste kerstmisparty gehad. We gingen met een politieauto naar 3 settlements toe. Bij deze settlements was ik nog niet geweest. Een settlement lag bij een vuilnisbuilt, niet echt een ideale plek om te wonen. En de andere twee lagen erg ver van de bewoonde wereld af en midden in de bossen. In alle drie de settlements leven de mensen in erg slechte omstandigheden. Vele ouders liepen zat rond en iedereen zag er heel onverzorgd en vies uit. Toen we weg wilde gaan, was er een jongetje in de politieauto gekropen, we haalde hem eruit maar dit wilde hij niet. Hij zei ‘ik wil met de politie mee, ik wil hier niet meer wonen’. En dit zegt dan een jongentje van 4 jaar oud. Erg indrukwekkend dit zegt genoeg over hun leef situatie.

Ook de Afrikaanse gewoontes zijn nog steeds erg aanwezig op stage. Zaterdag gingen we met 4 settlements naar een grote kerstmisparty. We moesten om 8 uur op een settlement zijn want dan zal de bus vertrekken. Tegen de kinderen hadden ze half 8 gezegd dus iedereen stond al netjes klaar. Maar wat we niet snapte was dat er niet meer collega’s waren. Na een kwartier gewacht te hebben gingen we maar is bellen. Die collega dacht dat de bus om kwart over 8 zal vertrekken dus om kwart over 8 moest zei nog aanrijden naar de settlement toe. Erg vreemd want ondertussen waren alle kinderen al 45min aan het wachten. Uiteindelijk hebben we 1 uur en 15 min moeten wachten. Erg Afrikaans om gewoon te komen wanneer jou het uitkomt, zelfs als jij iets organiseert. Zo zijn er nog vele gewoontes van hun op te noemen maar die vertel ik tegen jullie over paar weken.

En zoals jullie wel kunnen verwachten heb ik in de weekenden ook niet stil gezeten. De laatste weekenden waren erg actief want we hadden nog paar dingen op ons lijstje staan die we graag gezien wilde hebben voordat we weer naar het koude kikkerlandje vertrekken.
We zijn twee keer wezen hike. Om 6uur stond de wekker want de hike zal 6 uur gaan duren. Aangezien dat het een warme dag zal worden konden we maar beter op tijd gaan. We zijn toen eerst de Tafelberg opgeklommen, ondertussen de derde keer voor mij. Daarna liepen we een route op de Tafelberg. Uiteindelijk gingen we weer dalen maar niet zomaar want dit gebeurde met knikkende knieën. We hebben ons vaak afgevraagd of we wel de goede route liepen, maar dat was het. We liepen tussen bomen en langs een waterval, ook soms door de waterval maar dat maakte niet uit want verfrissing konden we wel gebruiken. Het was een erg mooie en zware hike!
Afgelopen vrijdag ben ik samen met Lizet de Lionshead opgeklommen. We liepen met een spiraal om de berg heen, hierdoor zag je vele verschillende uitzichten en ook hele prachtige uitzichten. Het was een erg gezellige en leuke route.
Ook zijn we naar een Christelijke kerk geweest maar dit leek meer op een concert. Er werd erg veel gezongen en gedanst. Iedereen was ook echt overtuigd in god. Ik vond het mooi om te zien.

Verder is nu mijn laatste week in Blouberg begonnen. De laatste tijd is voorbij gevlogen en dat zal de laatste twee weken ook wel zijn. Ik heb nog maar 4 dagen stage dus dat betekend afscheid gaan nemen van mijn lieve afrikaantjes. Deze week gaan we nog een keer uit eten met twee collega’s, nog gezellig een keer bbqen met de huisgenoten en met een glaasje wijn de zonsondergang bekijken op het strand. In het weekend gaan we op vrijdag naar Stellenbosch. Daar gaan we nog even met ze allen stappen en de volgende dag met ze allen een wijntour doen. S’avonds gaan we voor de laatste keer naar onze favoriete club in Cape Town. En zondag dat weten we nog niet.
Volgende week dinsdags vlieg ik met Lizet naar East London. Daar gaan wij een weekje rondtrekken langs de Wild Coast. Dit is een mooie route langs de zee. Hier is het ook meer Afrikaans dan in Cape Town want Cape Town is goed verwesterd. Uiteindelijk vliegen wij weer terug via Durban naar Cape Town.

Dus nog vele plannen voor de laatste twee weken. Ik heb erg veel genoten van de tijd hier dus dat ga ik ook deze twee weken nog doen. Ik vind het wel erg raar om nu van iedereen afscheid te gaan nemen maar er is een tijd van komen en gaan.
Iedereen alvast fijne kerstdagen en tot Nieuwjaar!

Groetjes !

  • 12 December 2011 - 20:11

    Lennie:

    haaa meid!
    Ik leef echt met je mee, ik vind het leuk dat je terug komt. Maar in je verhalen te lezen vind je het ook echt heeeel jammer!
    Gelukkig zie je ons wel weer over 2 weken!
    In ieder geval nog heel veel plezier met de rondtocht en succes met het afscheid..
    Tot snel xxxxx

  • 12 December 2011 - 20:18

    Ingrid :

    Weer een leuk en lang verhaal.
    Geniet nog van de laatste dagen stage en van jullie reis! !
    Succes met afscheid nemen, want dat zal ook lastig zijn!
    Ik kijk er heel erg naar uit om je weer in Nederland te hebben!:)
    have fun!! x

  • 12 December 2011 - 20:32

    Nancy:

    haaaaaaaaai!
    leuk verhaal! echt leuk dat die kinderen daar ook nog enigzins kerst kunnen vieren mede dankzij jullie !
    heel veel plezier nog de komende week met de kids en de andere 2 weken met het rondtrekken ! en dan gaan we daarna gezellig met zijn allen oud op nieuw vieren, heb er er zin in ! xxxxx

  • 12 December 2011 - 20:52

    Marjon:

    hee sister!
    wat een mooi lang verhaal weer.
    geniet nog van de laatjes 2 weekjes daar. we kijken er naar uit als je weer hier bent!
    nog fliink genieten meid

    xxxxx

  • 13 December 2011 - 07:07

    Tante Tonnie En Ome :

    Hoi, hoi Yvonne,

    wat een levenservaringen!

    Máár iedereen zal het ook weer erg fijn vinden om je weer te zien!

    Geniet nog volop van je twee weekjes vakantie en dan tot ziens in Deurne!

    Groetjes ome Loek en Tante Tonnie.

  • 13 December 2011 - 11:39

    Maud:

    Weer een super verhaal om te lezen.
    Geniet van je laatste stagedagen, nog even gezellig met de kleine afrikaantjes. En veel plezier met Lizet in East London.
    Tot over een paar weekjes. Ik ben blij als je weer gezellig bij ons in Deurne bent!!
    xx

  • 13 December 2011 - 12:11

    Marly:

    Over 2 weken zit het avontuur er inderdaad alweer op, maar die mooie herinneringen blijven altijd. Veel plezier nog je laatste weekjes en ik kijk er weer naar uit om met een compleet nietezuinig nieuwjaar te vieren!
    liefs, x

  • 13 December 2011 - 15:03

    Kristel:

    leuk om je verhaal weer te lezen! Geniet nog van je laatste 2 weken daar, en succes met afscheid nemen! Ik ben ook blij als je weer terug bent!! en niet vergeten om bier te drinken he, want anders komt het nog hard aan met oud op nieuw! :P

    veeel plezier nog en tot over 2 weken!!


  • 13 December 2011 - 19:42

    Pap:

    Hoy yvonne wat vliegt de tijd snel eerst dacht wau die is lang van huis maar nu is het dan alweer zover dat je er weer bendt geniet nog maar goed van je tripje en je kinderen. Je hebt heel leuke verslagen geschreven daar kan ik nog heel wat van leren meid het deed me wel goed om dat te lesen doe Lizet de groeten en veel plezier nog meid doei xxxx

  • 16 December 2011 - 15:43

    Anj En Wilma:

    fijn dat het zo geod is gegaan
    geniet nog van je vakantie en je stage
    tot snel ps geniet vooral van het goede weer , dat zul je wel missen als je weer in deurne bent
    gr anja peter wilma en oma

  • 18 December 2011 - 11:32

    Iris:

    Hee yvonne!

    Echt super allemaal!! Veel plezier nog je laatste dagen daar:) geniet ervan en ik zie je in deurne!

    xxx

  • 19 December 2011 - 10:36

    Tante Rina:

    Hoi Yvonne: Wat heb je leuke verhalen geschreven, ik heb ze met veel plezier gelezen. Geniet nog van de vakantiedagen en we zeggen tot kijk. Goeie reis naar huis en een fijne thuiskomst.

    Groetjes: Tante Rina.

  • 19 December 2011 - 10:43

    Ilse:

    heel mooi verhaal!
    echt leuk dat je nog gaat rondtrekken, is toch leuk om dit er nog aan vast te plakken lijkt me, om nog echt wat afrikaans te beleven. veel plezier meid!!!!
    en tot over een week. JIPPIE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1329
Totaal aantal bezoekers 19857

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 12 Februari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Zuid Afrika

Landen bezocht: