De nieuwe avontuurtjes - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu De nieuwe avontuurtjes - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

De nieuwe avontuurtjes

Door: yvonne michels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 November 2011 | Zuid-Afrika, Blouberg

Hello meissies and seuns,

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van me hebben gehoord maarja geen bericht is goed bericht hé. Dus het gaat nog steeds heel erg goed met mij, heb het prima naar me zin en de tijd vliegt voorbij!

Ondertussen is ons Mam, John, Bertha en Roggier langs geweest. We hebben met ze vijven een erg leuke week gehad en veel leuke dingen gedaan. We waren ook naar Hermanus geweest toen we daar aan kwamen zagen we al meteen een walvis. De walvis kwam steeds dichter bij en na een tijdje waren er twee. We hadden even zitten kijken en natuurlijk veel foto’s gemaakt. Daarna liepen we verder en zagen we nog twee walvissen. Die twee walvissen lieten de hele tijd hun staart zien, erg leuk dus. Daarna liepen we nog verder en zagen we weer 2 walvissen en hun sprongen zelfs! Het was echt geweldig om te zien! Ook zijn wij naar Cape Point geweest, erg mooi. Ondertussen moesten we stoppen want er liepen apen over de weg, dat was ook echt heel vet.
Verder ben ik nog naar Coldplay geweest in de Greenpoint stadium, ja dit is het stadium waar vorig jaar WK afspeelde. Coldplay was erg goed en het was echt een geweldige avond! Ik heb er volle bak van genoten. Jammer genoeg hadden we wel zit plaatsen maar dat maakte niks uit voor de sfeer. Het duurde even voordat Coldplay er was maar toen ze er waren vloog de tijd voorbij. Als er een goed nummer van hun kwam dan ging echt heel het stadium los. Het was echt heel gaaf!
Verder zijn we nog vaak op stap geweest in Kaapstad. Elke keer zoeken we dan een nieuwe kroeg of club op. Soms belanden we in een echte neger kroeg waar flink wordt gedanst en wij de enigste blanke zijn. Dit betekend dus erg goed op je spullen letten en veel met je kont schudden want dat wordt in zo kroeg vooral gedaan. In de clubs met entree zijn er vooral mensen die geld hebben, dus vooral veel blanke en wat kleurlingen. Ondertussen heb ik al veel mensen leren kennen uit verschillende landen.

We zijn ook nog een weekend naar het studentendorpje van Zuid Afrika geweest, genaamd Stellenbosch. Dit is een dorpje met veel wijngardes en het hele dorpje bestaat uit witte gebouwen en witte huizen, erg mooi om te zien. Overdag hadden we het dorpje bezocht en lekker wijn gedronken op het terras. ’S Avonds hebben we net als alle andere studenten de kroegen op gezocht en hebben we er weer een leuke avond van gemaakt. We hadden een hostel geboekt dus de volgende dag gingen we weer naar huis.

Dat weekend erop zijn we op zaterdag met stage naar een dierentuin geweest. Deze dag was erg goed georganiseerd, de kinderen werden goed verwend. Toen we aankwamen kregen ze eerst een shirt, daarna een ontbijt waarbij ze niks te kort kwamen. Nadat we door de dierentuin hadden gewandeld konden de kinderen zich schminken, sieraden maken en op de springkussen springen. Op het laatst werd er nog gebraaid (gebbqd) en kregen ze een vol rugzakje met eten en spulletjes mee naar huis. De dierentuin zelf was wel niet zo mooi, heel anders dan in Nederland. Niks is mooi afgemaakt, hoog gras, onduidelijke paden en de hekken zijn niet echt stevig. Ook hadden ze erg agressieve apen die spuugde naar ons en met zand gooide. Het was erg grappig om te zien maar daarna hoorde we dat de apen zo deden omdat ze te weinig eten krijgen.

Verder zijn we nog een avond mee geweest met straatwerk. Dit houdt in dat we ’s avonds de straat op gaan met paar straatjongens en drie begeleiding om naar straatmensen te zoeken. We maken dan een praatje met hun en vragen daarna of ze mee willen naar TLC om daar wat te eten, drinken en te praten over het leven en over het geloof. Helaas was het die avond erg fris en waren de mensen goed wegstopt voor de kou en ging er niemand mee naar TLC behalve de 4 jongens die al mee waren. Ik vond het erg leuk om in de avond straatwerk te doen, je merkt dan dat er veel mensen op straat leven en er een dikke spanning op straat hangt. Als je uitgaat en dan over straat loopt heb je dit niet in de gaten maar als je er naar op zoek gaat wordt het toch wel anders.

Bij de settlement Onder Die Brug, wat geen echte brug is wat veel mensen denken maar dit is gewoon de naam van de settlement. De kinderen weten ondertussen dat ze naar school komen met schoenen aan en dat we eerst beginnen met het wassen van het gezicht en de handen en daarna de tanden poetsen. De kinderen kunnen al goed zelf de tanden poetsen en ze vinden het ook erg leuk om te doen. We hadden de kinderen een tandenborstel en tandenpasta meegeven om ook thuis de tanden te gaan poetsen. We zijn van te voren langs de moeders geweest om tegen hun te vertellen dat het belangrijk is voor de kinderen als ze elke dag de tanden poetsen. Nou de moeders keken ons aan, alsof ze het helemaal niks interesseerde, erg jammer. Ik heb al paar keer gevraagd of er iemand thuis de tanden poetst maar helaas krijg ik hier geen duidelijk antwoord op. Verder ben ik begonnen met het leren van het alfabet, tellen, de kleuren en de dagen van een week. Door alles elke dag te blijven herhalen gaat het steeds beter. Het is leuk om de verandering te zien.
In de middag hebben we veel verschillende activiteiten georganiseerd. We geven elke week een informatieve PowerPoint aan de jeugd. Met de kinderen zijn we creatief bezig of doen we spellen. De komende maand bestaat al in teken voor de kerst. Erg vroeg maar iedereen is er al mee bezig, de kerstspullen liggen al weken in de supermarkt. In de maand december hebben we 3 Kerstmis party’s.

Verder ga ik komend weekend naar Cederberg. Daar gaan we met een truck heen, slapen we in de middle of nowhere. En ga we veel hiken en uiteindelijk komen we op een punt waar we van een rots afspringen het water in. Ook gaan we nog rotsschilderingen bekijken.
Over 3 weekenden gaan Lizet, Simone en ik een weekendje de Garden Route doen. We gaan dan bungeejumpen, een safaripark, olifantenpark en een struisvogelpark bezoeken, en tokkelen over een waterval. Nou klinkt dat niet geweldig??
Nou meissies en seuns de vriendelijke groeten uit South Africa. Hopelijk genieten jullie volop van de herfst want ik geniet ook vollebak van de lente!

Groetjesss

Foto's:

• 01 November 2011 - 22:06

Marjon:

weer een super verhaaltje zussie,

xxxx

• 01 November 2011 - 22:56

Tante Will :

Hoi, Yvonne
    Je hebt er een geweldige tijd zo te lezen. Geniet er nog maar van, het is allemaal zo voorbij. Bij zoveel buiten lucht kom je ook als een kleurling weer thuis toch?
    Nog een gezellige tijd met z'n alle.

• 02 November 2011 - 06:45

Mam:

Hey Yvonne
    We genieten nog na het was ook een hele gezellige week.Veel plezier met de ouders van Lizet.Tot mails.
    Groetjes en `n dikke knuffel

• 02 November 2011 - 07:46

Janne:

haha Yvonne, maak ons maar lekker ja :P

• 02 November 2011 - 07:56

Tante Tonnie :

Hoi Yvonne,

wat erg gezellig dat jullie mam en John geweest zijn. Als we zo jouw belevingen lezen lijkt het wel "een te gekke, lange vakantie", waarin je ook nog érg veel verschillende ervaringen opdoet!
    Met veel plezier lezen we je mooie verslagen en kunnen zo ook een héél klein beetje in jouw wereld duiken.
    We zoeken de plaatsen op waar jij, jullie iedere keer weer op af gaan!
    Yvonne nog een hele fijne tijd daar in dat verre Afrika en we zien graag uit naar je volgende reisverslag!

Groetjes ome Loek en tante Tonnie.

• 02 November 2011 - 10:40

Kristel:

heee!!

inderdaad alweer ff geleden dat je een verhaal had geschreven, leuk om weer iets te lezen! klinkt echt super leuk allemaal daar, wat je ziet en vooral wat je doet. Echt gave dingen allemaal! En heel veel plezier komend weekend!!

Geniet er nog van want je zit alweer over de helft, maar van mij mag je wel weer is terugkomen! Geniet ervan!

• 02 November 2011 - 12:03

Maud:

Dat klinkt zeker geweldig, kunnen we niet met je mee?
    Buiten alle ervaringen die je met je stage opdoet, maak je in de weekend ook nog vanalles mee. En door de foto's kunenn wij ook een beetje met jou ervaringen meeleven. geniet er nog van, en ik kijk uit naar je volgende verslag!

• 02 November 2011 - 12:38

Ilse:

Idd verhaal!! leuk dat je druk bezig bent met het tellen leren enzo maar ook 's avonds op straat bezig bent. Flink terug gespuugd naar de apen ahaha. Zo te horen heb je nog heel veel op de plannig staan. Veel plezier met die Garden Route. klinkt super!!! ben jaloers

have fun meid xxx

• 02 November 2011 - 12:42

Marly:

jeeeej weer een verhaaltje van yvonne! maar wat een ervaringen zeg, echt top! in de weekenden ook hartstikke leuk om vanalles te ondernemen. En dat ene weekendje klinkt echt als 'heaven', zal vast en zeker helemaal geweldig worden. Nou meid, tot skype?! x

• 02 November 2011 - 12:51

Annemie Derks:

Geweldig Yvonne wat jij allemaal mee maakt ! Zo te lezen geniet je volop en je hebt groot gelijk. Mooie herinneringen voor later. Je stage met de kids gaat je goed af , veel succes ! Nou maak er nog een bijzonder leuke tijd van. groetjes Annemie

• 02 November 2011 - 15:25

Tante Rina:

Hoi Yvonne wat heb je het leuk daar op je stage, fijn dat je ons op de hoogte houd hoe gezellig het is in Zuid Afrika.

Groetjes uit de Zeilberg.

• 02 November 2011 - 15:39

Cees Van Tartwijk:

Opnieuw een geweldig verhaal. Opnieuw een bevestiging dat een buitenland ervaring op allerlei manier goed is voor je ontwikkeling. Geweldig dat je dit allemaal doet en beleeft

• 02 November 2011 - 19:54

Lennie:

haa yvonneke!
    echt super vet klinkt het allemaal! zorg er maar voor dat je nog wel terug wilt naar ons mooie landje, zonder al die geweldige wijngaarden en natuur:(
    maar we gunnen het je van harte en je leert er volgens mij ook veel! ook al overheersen de super leuke activiteiten in de weekenden:D
    hopelijk krijg ik nog veel te horen over hoe het werken met de kinderen daar was, de taal en de cultuur!!
    heeeeel veeeeel plezier nog en ik sms je wel een keer, dan kunnen we misschien afspreken voor skype!
    ik heb je al zo lang niet meer gesproken;)

xxxxxx

• 02 November 2011 - 21:29

Angelique Aldenzee:

Hoi Yvonne, waw wat is het daar mooi.
    Wat heb je al veel gezien en gedaan.
    Geniet er nog van, want voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje.
    We blijven je belevenissen volgen en we genieten van de mooie foto's.
    Vele groetjes en tot gauw Hans, Angelique, Kim, Rozan, Gert en Wout

• 03 November 2011 - 13:45

Nancy:

haaa meid,
    klinkt weer allemaal toppie! ben wel echt heel jaloers als ik hoor wat voor leuke dingen je allemaal doet! nog veel plezier en geniet van iedere minuut daar want straks in nederland begint het saaie leven weer. en natuurlijk ook nog veel succes met je stage ! hopelijk komt er snel weer een nieuw verhaaltje. xxxxxxxxxxx

• 04 November 2011 - 07:38

Pap:

Hoy mied harstikke goed dat het je goed naar je zin hebt echt gaaf watje allemaal doet ik ben trots op je. En geniet van je tripje zal ook wel weer een heel belevenis zijn wel uitkijkenmeid ik leef metje mee doeixxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 November 2011 - 12:18

Tante Marita:

Hoi Yvonne
    Ik hoorde van mam en John dat ze een fijne vakantie hebben gehad. Maar jij maakt daar ook geweldig veel mee en geniet ervan want de tijd gaat supersnel.Ik ga hier nu nog lekker genieten van het herfstzonnetje 19 graden en tot het volgend verhaal.
    Ook nog de groetjes van de rest

• 14 November 2011 - 08:19

Lisa:

heee,

leuk verhaal klinkt allemaal super.
    je geniet er volop van.
    Succes nog met je stage.

groetjes lisa