Life is good! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Life is good! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Life is good!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Fawaka bakra’s!

Alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb geschreven, maar geen bericht is goed bericht, já toch? Ik heb het nog steeds enorm goed naar mijn zin. Helaas vliegt de tijd voorbij en zit ik alweer bijna op de helft. Ondertussen zijn pap en Marjon alweer terug naar Nederland, wat hebben we samen genoten van Suriname.

Zaterdag 14 novermber ging ik naar het vliegveld om hun op te halen (wat zij natuurlijk niet wisten). Pap en Marjon werden meteen ondergedompeld in de Surinaamse cultuur, lekker lang wachten om een toeristenvisum te krijgen. Na 1,5 uur kwamen ze er dan eindelijk aan. Na een dikke knuffel en kus zijn we naar de taxi gegaan. In de taxi konden we al flink bij buurten. ’s Avonds zijn we gezellig wezen uiteten en heb ik hun mijn favoriete drankje laten proeven… een Parbo biertje. Deze gingen er dan ook goed in.
We hebben deze week veel van Suriname kunnen zien. Zo zijn we begonnen met Paramaribo. Een kijkje in de Palmentuin, waterkant, centrale markt en niet te vergeten een etentje met mijn huisgenoten. Dinsdagavond was het zover, back to basic, op naar de jungle! ’s Avonds hebben we eerst een aantal kilometers gereden om bij onze slaapplek te komen. We kwamen door een indianendorp en zochten onderweg naar wilde dieren. Eenmaal aangekomen op onze slaapplek (een zelf gemaakt huisje met palen waar we hangmatten op konden hangen), ging pap jagen met een gids en mochten Marjon en ik een waterschildpad en een Kaaiman vasthouden, dit was enorm gaaf! Het was pap gelukt, hij kwam terug met een haas en dit was ons eten voor de volgende dag. Na een goede nachtrust konden we ons opfrissen in een riviertje. Daarna zijn we richting Goliathberg gereden. Boven op de jeep had je een geweldig uitzicht, waardoor je goed dieren kon spotten. Maar je moest ook goed opletten voor de takken die je moest ontwijken. Bij aankomst van onze tweede slaapplek hadden we even tijd om te relaxen, onder tussen maakte de gids een lekker diner klaar met de door pap gevangen haas. Zelfs Marjon heeft met een vies gezicht de haas opgegeten. Daarna gingen we met een bootje de rivier op om visnetten uit te zetten. Er kwam een ara overgevlogen, dit was echt bijzonder mooi. We stopten bij een grote kei, waar we een kampvuurtje hadden gemaakt. Onderweg naar onze slaapplek gingen we weer opzoek naar dieren, we kwamen een slang, een nachtzwaluw, veel verschillende kikkers en padden, een waterspin en een kaaiman tegen. Dit was erg gaaf! De volgende ochtend gingen we weer de rivier op om te kijken of we wat gevangen hadden. Daarna hebben we een stukje gewandeld door de jungle, waar de gids ons heeft geleerd hoe te overleven in de jungle. Helaas was het daarna alweer tijd om terug naar de bewoonde wereld te gaan. Het was een enorm gave trip, waar we alle drie van hebben genoten. Vooral pap voelde zich helemaal thuis in de jungle haha.
Natuurlijk moest ik aan Marjon ook het uitgaansleven laten zien, dus donderdag na de trip moesten we snel eten en douchen om de partybus nog te halen. De partybus kwam ons ophalen bij mijn studentenhuis die gelijk door ging naar club Havanna. Marjon heeft weer flink haar kont kunnen shaken op de Surinaamse beat. Het was een zeer geslaagde avond. De volgende dag hadden we maar een dagje bij het zwembad ingepland, dit was dan ook wel nodig. Zaterdag en zondag hadden we een auto gehuurd. Zaterdag hebben we eerst een Zippline in Parobello gedaan, daarna door naar White beach en Domburg. De volgende dag zijn we richting Groningen gereden. We zijn een straatje langs de rivier ingereden waardoor we bij vissers uitkwamen. Hier merkten we weer hoe gastvrij de Surinamers waren. Er werd meteen een biertje aangeboden, waar wij als Michelse geen nee tegen kunnen zeggen. Daarna mochten we nog een vers visje proeven. Maandag zijn we de Surinaamse rivier opgegaan om dolfijnen te spotten en die hebben we ook veel gezien. Dit was erg mooi! Dinsdag heb ik mijn stage nog aan pap en Marjon kunnen laten zien. Helaas was het daarna alweer tijd om afscheid te nemen. Het was heel fijn om aan pap en Marjon te laten zien waar ik leef en wat ik hier doe. Ook zij zijn enthousiast geworden over Suriname.

De volgende dag stond in teken van Srefidensie, 40 jaar onafhankelijkheid. Dit werd dan ook groots gevierd. In stijl gingen we richting de stad. Veel Surinamers waren in klederdracht, dit was erg leuk om te zien. Er waren verschillende kraampjes waar je eten of spullen kon kopen, ook werd er muziek gemaakt. Er hing een goede sfeer. Onder het genot van een biertje genoten we van de Surinaamse cultuur. Veel Surinamers vonden het erg leuk dat wij in stijl waren gekomen, er werd dan ook vaak gevraagd of we op de foto wilden. Het was een mooie ervaring om deze dag mee te maken. Op het onafhankelijkheidsplein was er een defilé die werd afgesloten met parachute springers met de Surinaamse vlag.

Ja het lijkt wel alsof ik alleen maar vakantie aan het vieren ben, maar helaas is dat niet zo. Ik doe ook nog iets nuttigs voor Suriname. Minouk en ik zijn ondertussen gestart met een onderzoek op de Samuel Glöcklerschool in Nieuw Amsterdam. Het grappigste van alles is dat uiteindelijk de bus naar de school helemaal niet vol zat, waardoor we eigenlijk in de eerste week al hadden kunnen beginnen. Het is een erg leuke school waar veel Javaanse en Hindoestaanse kinderen zitten. We hebben hele aardig collega’s. We maken lange dagen want elke dag moeten we om half zes opstaan en dat noem ik geen vakantie. De tijd begint al te dringen waardoor we de komende maand nog even moeten knallen met het onderzoek.

Zo zijn jullie ook weer op de hoogte van mijn avontuurtjes. De komende tijd heb ik weer plannen genoeg, zo gaan wij een weekend een auto huren om in Suriname rond te crossen, met kerst naar Apiapaati met 40 studenten en samen met Lizet een nachtje naar de Jungle om samen de avonturen van Zuid Afrika her te bleven.

Allemaal een hele fijne Sinterklaas, dan geniet ik hier verder tussen de zwarte pietjes.

De lieve groetjes en succes met het koude weer!
Yvonne

Ps. foto's staan op facebook!

  • 27 November 2015 - 22:16

    Tonnie :

    Hei Yvonne

    heb ik net jou brief klaar is tie ineens verdwenen.
    begin maar weer opnieuw.
    Super leuk verslag weer vanuit een warm
    Suriname.
    een genot om te lezen hoe het jou vergaat daar.
    geweldig gezellig dat pap en Marjon zijn geweest.
    echt een verrassing. ze hebben vast heel erg
    genoten, vooral in de jungle denk ik.
    ze hebben kunnen zien hoe jij daar leeft.
    geweldig toch!!!.
    hoe lang zijn ze geweest?
    voor jou zit de helft er inderdaad alweer op. wat gaat het snel.
    sint en kerst voor de deur en dan is het zo januari
    en kom je alweer terug.
    geniet nog van je tijd daar nen van het zonnetje.
    hier is het koud, niks aan.
    Yvonne nog een fijne stagetijd. lieve groetjes uit
    Heusden

  • 27 November 2015 - 23:39

    Anne Van Hees:

    Ha Yvonne,

    Leuk weer iets van je te lezen. Fijn dat je het nog altijd zo goed hebt daar. Maar dat kan ook bijna niet anders in het geweldige Suriname. Zojuist bij RTL Late Night ook even lekker kunnen genieten van de Surinaamse muziek ;)

    Hee maar ik weet dat er tijdsverschil is tussen daar en hier, maar dat het daar al januari is..?? :P

    Supermooie en leuke foto's weer op Facebook.

    Geniet nog van alles daar!! En succes met jullie onderzoek.

    xx

  • 28 November 2015 - 00:19

    Lizet:

    Lieve schat. Wat een prachtig reisverslag. De trip klinkt echt ge-wel-dig. Dat is nog eens echt back to basic. Ben benieuwd jou verhalen nog in real life te horen :) ik spreek je ssnel. Kus Lizet

  • 28 November 2015 - 01:05

    Kristel:

    Kei leuk Yvonne!! Komen ze je in januari nog een keer bezoeken? ;)
    Ik zou haast vergeten dat je daar ook onderzoek doet, maar zo te lezen wordt dat ook nog gedaan. Geniet van de gave tijd!

    Liefs uit Nederland

  • 28 November 2015 - 14:02

    Maud :

    Wat onwijs leuk geschreven weer!
    Als ik het lees dan voelt het bijna of ik ook in die jungle loop.. Helemaal als ik dan oom nog de foto's van facebook zie. Helaas is de realiteit dat ik gewoon in ons koude landje jou verhaal lees.

    Nu dat je Suriname aan jullie pap en Marjon hebt laten zien kun je jezelf helemaal op je onderzoek storten, Go girl!


  • 28 November 2015 - 17:20

    Lennie:

    Lieve yvonne!

    Klinkt weer helemaal super! Jouw verhalen zijn een genot om te lezen! Ik ben wel blij dat jullie Back to Basic zijn gegaan, dan kunnen we op jullie vertrouwen als we ergens verdwaald zijn! Maar het klinkt echt heel gaaf allemaal!
    Ik heb ook op tv wat gezien over het feest, ziet er inderdaad erg gezellig uit! Ben blij dat je daar ook lekker kunt genieten van feestjes en biertjes.
    Nog heel veel succes met het onderzoek en nog ff lekker knallen!

    Snel een keertje skypen en nog heel veel plezier meid!

    xxx

  • 28 November 2015 - 21:21

    Ome Loek En Tante Tonnie :

    Hoi Yvonne,
    prachtig verhaal en nog mooier omdat we ook verhalen en foto's van jullie pap hebben gezien/ gehoord.
    Altijd weer fijn om te lezen hoe jij je tijd doorbrengt in dat verre Suriname.
    Yvonne we gaan afwachten of sint ook aan ons gedacht heeft en
    voor jou veel succes met het onderzoek en de mooie dingen om je heen en wat je nog gaat beleven.
    Lieve groetjes ome Loek en tante Tonnie

  • 29 November 2015 - 21:48

    Franka Van Hees:

    Hallo Yvonne,

    Ik heb genoten van je verhalen! Leuk om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt.
    Fijn dat je jullie pap en je zus, mee hebt kunnen laten genieten van het mooie, veelzijdige Surinama, en ik snap dat ze ook enthousiast zijn geworden, kan ook niet anders....
    Geniet nog van alle mooie dingen, en heel veel succes met je onderzoek!

    Groetjes,
    Franka van Hees

  • 02 December 2015 - 12:15

    Marly:

    Allemachtig wat prachtig! Kei leuk geschreven, en wat een avonturen.
    Veel plezier tussen alle zwarte pietjes daar. Ik mis je! xxxx

  • 02 December 2015 - 18:37

    Zussie:

    Haha Yvonne, je hebt het allemaal prima verwoord.
    Wat een top vakantie, alweer een weekje thuis en nog steeds volle bak aan het na genieten.
    Een vakantie om nooit meer te vergeten.
    Tot over 2 maandjes lieve sis.

    (L) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 19877

Voorgaande reizen:

26 September 2015 - 12 Februari 2016

Suriname

31 Augustus 2011 - 29 December 2011

Zuid Afrika

Landen bezocht: