Mijn leventje in South Africa - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu Mijn leventje in South Africa - Reisverslag uit Blouberg, Zuid-Afrika van Yvonne Michels - WaarBenJij.nu

Mijn leventje in South Africa

Door: yvonne michels

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

06 September 2011 | Zuid-Afrika, Blouberg

Bedankt allemaal voor de reactie, echt heel leuk!
Mijn eerste weekend zit er op, en het was ook zeker een geslaagd weekend! Vrijdagavond zijn we begonnen met een borrel op de tijd in South Africa. Daarna hebben we met ze allen gezellig bij elkaar gezeten en wat gedronken. Om 22.30 uur stond er een taxi klaar om naar Kaapstad te gaan. Met ze 5en hebben we ons in een kleine taxi gepropt maar goed dat is ook alleen maar gezellig. We gingen eerst naar een kroeg waar veel 4exchange studenten komen. Daar heb ik veel studenten leren kennen, dit was wel gezellig. In deze kroeg speelde er een live bandje, de muziek wat ze speelde begon na een tijdje te vervelen. Dus we gingen opzoek naar iets nieuws. We kwamen uit bij een kleine discotheek met hele aparte techno muziek en aparte en veel verschillende mensen. Dus ook dit begon na een tijdje te vervelen. We hebben toen besloten om nog wat te gaan eten en daarna een taxi te pakken naar huis. We waren om 3.00 uur thuis, dat was laat genoeg want de volgende dag gingen we surfen in Muizenberg.
Toen ik zaterdagochtend wakker werd, was de poetsvrouw al aanwezig. Zij komt elke zaterdag ons huis schoon maken, natuurlijk doet ze dit op het Afrikaans dus ze neemt overal ruim de tijd voor en heeft vooral geen haast.
Zaterdagmiddag zijn we gaan surfen. De weg naar Muizenberg toe kwamen we veel tegen, een man met een arm en een been die om geld vroeg, een man met geen vingers die ook om geld vroeg, veel mensen die iets wilde verkopen bij de stoplichten en mensen die onder een grote brug leefde. Je merkt echt dat in ZA een heel groot verschil is tussen de mensen.
Uiteindelijk aangekomen bij de surfplek van ZA moesten we van die strakke surf pakken aan want het water was nog erg koud! We kregen eerst uitleg over het surfen. Daarna was het zo ver we gingen wat golven pakken. De golven waren erg sterk en hoog. Op het begin lukte het alleen om op de surfboard te blijven liggen, maar toen ik door had wanneer je er op moest gaan staan, lukte dit ook paar keer. En als je dan eenmaal staat dat geeft je zo super gevoel dat je niet meer wilt stoppen! Maar helaas hadden we maar 2 uur les. Surfen is echt een super leuke sport! Dus ik heb al meteen mijn volgende lessen gepland.
Toen we thuis kwamen waren we erg moe, even wat uitgerust en daarna heb ik met Lizet gekookt. We hadden aardappels met groente en met boereworst gemaakt. Ja, ook dat hebben ze hier maar niet zo goeie als in Holland, hier is de boereworst erg taai. Daarna heeft iedereen gedoucht en zich klaar gemaakt om weer op stap te gaan. We zijn begonnen in de kroeg waar de andere studenten ook zouden komen, maar dit was niet het geval. Dus om 00.00uur zijn we naar een club gegaan. Hier draaide ze techno/elektro, ja dit is eigenlijk meer Silvie en Elvira’s muziek maar ook ik heb me vermaakt samen met Lizet en Simone op de dansvloer. Maar om nou een hele avond naar deze muziek te luisteren was ook niet alles. Dus om 02.00uur gingen we weer naar een andere club toe die Bagdad heette. Er liepen alleen maar zwarte mensen naar binnen maar de muziek klonk goed dus we gingen ook even een kijkje nemen. Het was echt een hele kleine tent die vol stond met afrikanen. Op het begin voelde ik me onveilig maar dit was niet nodig. We hebben ook daar weer veel gedanst en gezellig met elkaar gekletst. Toen we om 04.30uur de club werden uitgeveegd hebben we maar een taxi gepakt naar huis. Daar hebben we nog nagekletst en besloten dat we de volgende dag de Table Mountain gingen beklimmen. Om 11uur zijn we allemaal op gestaan en om half 2 zijn we vertrokken richting de Table Mountain. Wij dachten dat doen we even, dus na vol moed begonnen we te klimmen. Na tien min was het zo ver de eerste pauze werd al gehouden en we hadden dit echt onderschat want het was toch wat zwaarder dan we dachten. Dus ja dan maar om de tien min pauze houden. Na 2,5 uur klimmen en klauteren waren we er eindelijk. De weg naar de top was wel echt heel erg mooi en heel erg gezellig en ontzettend zwaar. Maar als je dan boven bent dan is alles de moeite waard. Het uitzicht was geweldig! Hier hebben we ook volop van genoten. Daarna hebben we de gondel maar naar beneden gepakt want we waren allemaal dood op. Uiteindelijk thuis aangekomen gingen we uit eten, dus even snel andere kleren aan en hup met ze allen die auto in. We kwamen uit bij een chinees restaurant. We zaten er 5 min en hadden al spijt dat we hier naar binnen zijn gegaan want we vertrouwde het allemaal voor geen meter. Maar goed toch eten besteld en uiteindelijk heeft het ook nog gesmaakt. ‘S avonds was ik erg moe, even lekker gedoucht en daarna een film gekeken en toen ben ik gaan slapen.
Maandag was het zover, we gingen ons voorstellen op stage. Ik ga samen met Lizet en Simone (mijn huisgenoten)stage lopen bij Project TLC. Dit is een project die voor straatkinderen en kinderen die in townships wonen zorgen. TLC biedt de kinderen eten, educatie lessen, structuur en opvoeding. TLC werkt in 6 townships, de townships zijn niet zo groot er wonen ongeveer 15 tot 40 kinderen. TLC heeft bijna in elke township een klein huisje gebouwd met 1 of 2 klaslokalen. In deze klaslokalen is alles aanwezig om de kinderen les te geven. Op het terrein van TLC zijn ook 2 klaslokalen, hier komen maandag, dinsdag en donderdag 14 kinderen van een township naar toe. Deze kinderen komen naar ons toe omdat het voor ons te gevaarlijk is om op hun township te komen. Veel van deze kinderen zijn misbruikt en hun ouders zitten aan de drugs en alcohol.
Maandag kregen we eerst uitleg over TLC, daarna hebben we een rondleiding door het politiebureau en het terrein van TLC gehad. Hierna hebben we een PowerPoint gezien. Na de PowerPoint zijn we twee townships gaan bezoeken. De eerste township lag tussen veel weilanden in, hun hadden wel stroom en water. Ze hadden 2 schuren staan en daar om heen stonden hutjes van platen. Op het terrein van hun lag veel rotzooi, liepen vieze honden rond en de mensen zagen er onverzorgd uit. We hadden daar de kinderen een zakje chips en paar koekjes gegeven. De kinderen waren heel asociaal, je merkte al snel dat ze geen opvoeding hebben gehad. Ze vechten samen veel en luisteren totaal niet.
De tweede township waar wij naar toe zijn geweest was grotere en lag langs de weg. Deze township had geen stroom en hadden alleen maar hutten die van platen waren gemaakt. Hier waren de mensen heel aardig, ze gaven ons een rondleiding over hun terrein en we mochten zelfs in paar hutjes kijken. In de hutjes stonden banken, lagen matrassen op de grond en er stond een tafel in. Ook in de hutjes lag er veel afval. Je merkte veel verschil tussen de township, bij de tweede township waren de mensen vriendelijker en lachten ze meer. Ook daar hebben we koekjes uitgedeeld. Deze township hadden ze honden, katten, duiven, kippen en paarden.
Na de township zat ons eerste dagje erop, we waren erg onder de indruk van wat we allemaal hadden gezien en gehoord. We waren erg benieuwd naar de rest van onze stage.
Ze hadden gezegd dat wij deze week training zouden krijgen en dat het vanaf volgende week echt begint. Dus wij waren voor vandaag benieuwd wat voor training we gingen krijgen. Maar dit hadden we toch even verkeerd, deze week lopen we met andere vrijwilligers mee om te kijken hoe alles gaat en volgende week gaan wij al alleen naar townships, moeten zelf programma’s maken en uitvoeren.
We waren vanmorgen om 9uur op het terrein, zoals afgesproken. Maar we konden pas om half 11 iets gaan doen, dit is echt Afrikaans. Om half 11 kwamen de kinderen van een township. Ze begonnen met “Onze vader”te bidden, dit leek echt heel erg op het Nederlands dus dat was wel grappig. Daarna hebben ze 3 liedjes gezongen. Hierna werden ze allemaal op een plek gezet aan de tafels. De bedoeling was dat ze vandaag de 3 gingen leren. Er werd maar heel even gezamenlijk op het bord geoefend en daarna moesten ze in een schriftje de 3 op gaan schrijven. Ze waren hier nog geen 2 min mee bezig of ze moesten al stoppen want de pap kwam er aan. Dus ze weten nu nog niet hoe je de 3 schrijft. Nadat ze de pap hadden gegeten moest iedereen naar de wc, dit was echt een drama. De jongens gingen met ze tweeën tegelijk plassen en iedereen liet de deur open staan. Maar goed nadat iedereen naar de wc was geweest gingen we naar de Bieb. Daar mochten ze boeken lezen of ja plaatjes kijken. Hierna zijn we naar een speeltuintje geweest. Toen we terug kwamen kregen de kinderen macaroni. Wij hebben toen maar een kwartiertje pauze gehad. Daarna moesten we met de kinderen een film gaan kijken. Ze moesten eigenlijk stil zijn en naar de film kijken. We zaten met 4 man op 14 kinderen en het heeft ons zoveel energie gekost om de kinderen stil te krijgen! Ze luisteren echt voor geen meter en doen niks wat jij zegt. Maar goed na dat de film was afgelopen, gingen de kinderen terug naar huis. Wij zijn toen nog naar een andere township gegaan om hun eten te geven. Wij gaan daar 1 keer in de week heen om hun eten te geven en dit was wel te merken. Want zelfs kinderen van 3 jaar aten voor een kind van 12 jaar. Ze kregen allemaal een vol bord rijst met salade en een broodje. Verder werd er nog heel veel fruit uit gedeeld. Ook op het laatst kregen ze nog een zakje chips. En ze aten gewoon echt alles op. Hieraan viel echt te merken dat ze maar 1 keer in de week goed eten krijgen. We hebben daarna nog een uur met de kinderen gespeeld.
Ik heb vandaag een leuke maar ook een erg zware dag gehad. De kinderen kosten echt heel veel energie en je kijkt je ogen uit in de townships. Maar je helpt de kinderen en dat geeft je ook weer een goed gevoel.

Zo wat een lang verhaal maar nu weten jullie ongeveer hoe ik hier leef. Komend weekend hebben we een introductie weekend met 30 studenten in Hermanus. Daar gaan we met haaien zwemmen en quad rijden. Jullie horen wel weer van me !

• 06 September 2011 - 20:35

Janne:

Ha Yvonne!

Sow dat is al een heel lang verhaal, en je bent pas een weekje weg :P.

Goed om te horen dat je het goed naar de zin hebt daar. Lekker gezellig in je studentenhuisje en toch daar ook lekker op stap te kunnen.

Wat een verschil met hier en daar, lijkt me heel indrukwekkend! En sow wat heb je al allemaal leuke dingen gedaan! Surfen en klimmen, toe maar! Geniet ervan!

Succes op je stage!

• 06 September 2011 - 22:44

Mam:

Hee Yvonne
    Jee wat een lekker verhaal om te lezen,wat zijn jullie actief bezig zeg.
    Volgens mij is opstap gaan het zelfde als in holland daar ben je ook als laatste buiten.Goh meid dit is wel even wennen met stage wat zal dit een indruk op je gemaakt hebben.Werk en leer ze tot morgen.xxxxxxxxxxxx

• 07 September 2011 - 05:43

Hoi Zus:

op stap gaan klinkt goed. jee en surfen dat is wel vet zeg veel plezier met de haaien zondag.
    De groetjes John

• 07 September 2011 - 08:49

Kristel:

wow yvonne! je hebt echt al veel meegemaakt man! echt super gaaf surfen en die berg beklimmen. En ik geloof wel dat alles indrukwekkend is.Het klinkt alsof je het heel goed naar je zin hebt allemaal, en hopelijk is dat ook zo! En fijn dat het uitgaan daar ook bevalt. Haha je bent nog niks veranderd zo te horen omdat je de kroeg uitgeveegd bent! :P

Wij zijn dit weekend vooral naar Bakel kermis geweest, dat was ook echt gezellig. maar met jou is altijd gezelliger natuurlijk haha :D

Geniet er nog van!

• 07 September 2011 - 12:35

Marly:

wat een verhaal zeg! erg leuk om te lezen hoe het daar aan toe gaat en wat je allemaal hebt gedaan. En ook allemaal leuke dingen naast je stage! surfen, quat rijden met haaien zwemmen, bergbeklimmen... SUPER GAAF!!! enjoy :)

• 08 September 2011 - 10:48

Pap:

Hoy yvonne het is al knap watje al allemaal doet en gaat doen ik ben echt trots op je maar wel uit kijken meid xx hier is nog altijd het zelfde klote weer x maak er een interressante stage vansucsesses met de haaien en de rest watje in de planning we laten wel weer wat horen xxxx

• 08 September 2011 - 13:12

Marjon:

JIj vermaakt je heel goed daar volgens mij. echt super.!
    geniet ervan...

xxxxx

• 08 September 2011 - 13:57

Elvira:

Heee Yvon!

aaah wat leuk om te lezen zeg!! je maakt een heel avontuur mee, dat is wel te lezen.
    Wat je moet doen daar lijkt me wel echt zwaar, maar dat is aan de andere kant ook een echte uitdaging.

Ik hoop dat je het nog goed naar je zin hebt daar en ik kijk al uit naar je volgende verslag!

• 08 September 2011 - 15:45

Ingrid :

Haijj,
    dik verhaal hier haha, maar leuk om te lezen. Jij verveelt je nog lang niet !!
    Zal wel even wennen zijn dat alles zo langzaam gaat ( echt Afrikaans ja )
    Klinkt pittig op stage, maar we weten dat jij het kunt!
    Dat je niet opgegeten wordt door die haaien he!
    Kuss

• 08 September 2011 - 17:44

Ilse:

hee meidd!!!
    nou nou wat een verhalen na een dikke week. Leuk dat je al zoveel gedaan hebt, stappen surfen klimmen. klinkt allemaal heel leuk. Ik heb trouwens een paar foto's gezien van jou in je surfpak. Ik ben heel erg benieuwd naar jou foto's. Want nu vergelijk ik het nog een beetje met ingrid zn fotos. maar kaapstad is toch weer heel iets anders.
    School bevalt goed, meteen al volle bak!

tot je volgende verhaaaal xxxx

• 08 September 2011 - 19:18

Lennie:

haa meid!
    jezus! als je zo nog de komende tijd doorgaat kom je helemaal kapot terug haha! klinkt wel echt super gaaf en je brengt me echt op ideeën voor mijn eigen stage ooit!
    echt supergaaf!!
    hopelijk overleef je alle dingen die je dit weekend gaat doen:D

xxxxxx

• 08 September 2011 - 20:47

Nancy:

heee meid,
    leuk dat je zoveel dingen al hebt ondernomen sinds je er bent ! klinkt allemaal erg leuk. vooral het surfen de berg beklimmen zullen vast top zijn geweet.
    hier in deurne gaat het gewoon zijn gangetje, want de school is weer begonnen bah bah.
    hopelijk ga je nog veel meer leuke dingen doen en mee maken maar dat komt vast wel goed! succes en geniet ! xxxx

• 10 September 2011 - 13:43

Carla:

Hej Yvonne,

Indrukkend om de verhalen van Lizet en jouw te lezen. Pas goed op je eigen veiligheid in die townships. Geniet van alle nieuwe dingen. De mooie en minder mooie. Nog heeel veeel plezier.

• 12 September 2011 - 05:51

Cees Van Tartwijk:

Dag yvonne, mooi verslag van je eerste dagen. Een buitenland ervaring maakt je heel veel rijker. Wat je al schrijft over alle indrukken die je opdoet is geweldig. Kijk je af en toe ook op je Gilde mail? Je hebt een hele lijst met opdrachten mee. Denk je dat daar nog aan toe komt???
    Laat de haaien net teveel schrikken en de gashendel van de quad niet te ver open.
    Groet Cees

• 12 September 2011 - 08:49

Maud:

Wat een verhaal...
    Super om te horen dat je al zoveel gedaan hebt, en dat surfen, ook echt iets voor jou.
    Zo te horen wel een pittige stage, maar geweldig dat je de kindjes daar kunt helpen.

Hoop snel weer iets te horen, want dan weten we zeker dat je niet opgegeten bent door de haaien.
    Liefs,

• 17 September 2011 - 10:10

Loek En Tante Tonnie:

Hoi Yvonne,

nu weet ik je te vinden!
    Vol bewondering je schrijven gelezen.
    Mocht het werken straks toch niet zo fijn zijn, kun je zeker aan de slag als verslaggeefster!
    Ga zeker je volgende verslag lezen en Yvonne, jij en je vriendinnen een hele fijne, spannende tijd daar in dat verre Afrika!
    Groetjes Ome Loek en Tante Tonnie.